به گزارش مشرق، مسعود فراستی عصر پنجشنبه در نخستین سالانه فیلم منجی که به همت بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران در مدرسه اسلامی هنر در حال برگزاری است به نقد فیلم برفشکن (snowpiercer) محصول سال 2014 آمریکا پرداخت.
وی فیلم برفشکن را یک فیلم آمریکایی بدون کیفیت دانست و بیان کرد: هیچ تفکر جدی پشت این فیلم نبوده و شورش موجود در فیلم قوی نیست و میتوان این فیلم را جزء فیلمهای فارسی عنوان کرد.
این منتقد سینما، فیلم برف شکن را تخیلی دانست و گفت: طبقهبندی انسانها در این فیلم با دنیای ما فاصله داشته و شبیه هیچکدام از طبقات ما در دنیای امروزی نیست.
فراستی با بیان اینکه این فیلم به راحتی سیاست فیلم را لو میدهد، بیان کرد: نمادسازی در این فیلم خیلی مشهود است، در صورتیکه باید نمادسازی غیر محسوس باشد تا بر نهاد انسان بنشیند.
وی ادامه داد: با آگاهی و اراده فیلمساز هیچ چیز تبدیل به نماد نمیشود، بلکه نماد باید از دل فیلم بیرون آمده و تولید شود. در زندگی طبیعی نیز اینگونه است یعنی آرام آرام در اثر تکرار شده و تاثیر چیزهایی برای انسان جایگاه نماد را پیدا میکنند.
این منتقد سینما با تاکید بر اینکه برف شکن به شدت فیلم فارسی است، اظهار کرد: در این فیلم قطار به عنوان محور اصلی کاملا کلیشهای بوده و از طرفی هیچگونه تحولی در روند فیلم دیده نمیشود.
فراستی این فیلم را فاقد هر ارزشی دانست و عنوان کرد: فیلمی با این مفاهیم، زمانی تاثیرگذار است که از طریق فرم به محتوا تبدیل شود. برای مثال وقتی برای فیلمی قصه قرآنی انتخاب شود صرفا محتوا قرآنی نمیشود.
وی گفت: محتوا مضمون نبوده و از پس فرم میآید، زمانیکه این موضوع را درک و رعایت کنیم فیلم با محتوا تولید میشود.
این منتقد سینما و تلویزیون در پاسخ به این سؤال که آیا میتوان مفاهیم دینی را انتزاعی کرد، گفت: در سینمای ایران هیچ کار جدی در این زمینه صورت نگرفته است. دیدهبان، مهاجر، حور در آتش، سفر به چزابه و روایتهای سید مرتضی آوینی از جمله فیلمهای تاثیرگذار دفاع مقدس ما در تمام این سالها بوده است.
فراستی ادامه داد: هیچ چیز غیر عینی در سینما تاثیرگذار نخواهد بود، آمریکاییها نیز در زمینه فیلمهای آخرالزمانی موفق نبودهاند چراکه اعتقادات قوی ندارند.
وی با بیان اینکه خیلی از مباحث انتزاعی را نمیتوان در سینما به نمایش در آورد، گفت: سینمای آخرالزمانی دکان خوبی برای غربیهاست که شعارها و اعتقادات خود را در آن بیان کنند.
این منتقد سینما یادآور شد: سینما اصلیترین روش آمریکاییها برای بیان تفکرات و اعتقادات آنهاست، البته نباید نادیده گرفت که سینما در عین ظرفیت بالا، محدودیتهایی دارد که نمیتوان هر مفهوم انتزاعی را در آن به مخاطب منتقل کرد.
وی همچنین سینمای هالیوود را به شدت تاثیرگذار دانست و گفت: اسلحه و سینما دو چیز مهمی است که آمریکاییها در اختیار دارند و البته قدرت سینما بیشتر از دیگری است چراکه اگر اسلحه را از آنها بگیریم دوباره با سینما خود را میسازند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا میتوان انتظار را در سینما به تصویر کشید، بیان کرد: زمانی میتوان مفاهیم انتزاعی را در سینما به مخاطب منتقل کرد که از فیزیک به متافیزیک حرکت کنیم.
این منتقد سینما فیلم بچههای آسمان را بهترین فیلم در زمینه تصویر یک خانواده ایرانی اسلامی دانست و تاکید کرد: در حال حاضر اگر در سینمای ایران بتوانیم یک خانواده مسلمان واقعی ایرانی را به تصویر بکشیم خیلی از مفاهیم انتزاعی را به مخاطب منتقل خواهیم کرد.
فراستی در پایان جلسه نقد فیلم برف شکن به سؤالات پژوهشگران حاضر در سالن در ارتباط با سینمای دینی و ایران پاسخ داد.